Om

Om Slejf.se

Jag började att måla speedpaintings digitalt 2001 då jag efter att ha jobbat en hel del med 3d modell skapande istället fann intresse i teckning och målning. På den tiden var det populärt med digitala forum och jag var med i ett par populära forum som sijun och även cgtalk, de forumena finns fortfarande kvar idag men det händer inte mycket i de forumena. Cgtalk har mer aktivitet än vad Sijun har dock. Jag var även aktiv på conceptart.org forumet som skapades 2003 tror jag….
Jag var väldigt aktiv med min konst under 2000 talet men det har under senare år blivit mer och mer passivt, jag har faktiskt tänkt att börja lite mer med speedpainting igen då jag alltid gillade att göra speedpaintings.

Tanken med speedpaintings på den tiden var att man gjorde en snabbskiss som skulle kunna tas för en enklare färdig målning, grundprincipen är först förenkling för att sen lägga till detalj i den digitala målningen ”speedpaintingen”. 1 timme för en speedpainting var standard på den tiden, detta främst digitala speedpaintings. När det kommer till traditionella speedpaintings med traditionell media var det mer att skapa något snabbt med känsla i.
Speedpainting i min bemärkelse är mer tänkt till illustrationsvärlden för att återge en situation eller typ ett koncept i ett icke färdigt stadie, men som man ändå kan urskilja vad det är.

Man skulle kunna jämföra det med William Turners vattenmålningar som är min förebild till speedpaintings. William Turner gjorde ca 12-13 vatten ”akvarell” målningar varje dag fick jag fram när jag läste om honom.

Mina utbildningar är 2 år på bild och formlinje och sedan gick jag en 2 årig utbildning i Norrköping för dekorationsmåleri, skolan finns än idag kvar och heter Palm Fine Arts.

 

Några äldre digital målningar som jag gjorde mellan åren 2005-2016, de äldsta grejerna har jag inte kvar då de försvann mellan alla olika domäner som jag ägt genom åren. Mycket gammal tradionell media har jag heller inte sparat.
Vissa av dessa nedanför är speedpaintings, de andra har tagit lite längre att göra…
Mellan 2012 och 2016 har jag bara gjort några digitala målningar. Ryttaren som rider på ”creature” nedanför är den senaste digitala målningen från 2016, den har bäst finish av målningarna enligt mig iallafall.
2D

Jag insåg precis att jag kan inte ha en fullständig om sektion här på hemsidan utan att lägga till lite gammal 3d också, det här är inte det äldsta och inte det senaste jag gjort genom åren tyvärr. Hittade lite gammal 3d som var kvar på ett av de gamla forumena som jag besökte förr.
Det här nedan är lite 3d från typ 2010 och framåt ett par år. Den vida bilden med gräs och stenar är från 2016 när jag kollade på forum posten. 

3d grafik har varit ett av mina stora tidiga dataintressen och det började jag med redan 1997.
Det hela började med ett program som hette Bryce 2 och Truespace som var som en tidig version som liknande Blender där man kunde göra enkla 3d objekt och samtidigt göra riktigt coola landskap.

Att skapa datorspel kom naturligt då man ändå höll på med 3d på den tiden, då längre tillbaks så gjorde jag levels i quake 2 editorn och sedan kom en 3d game plattform som hette 3d game studio där man kunde göra hela spel, så jag gjorde ett spel där man sprang runt och typ sköt och kunde hämta items i en liten by.

På senare år typ under sent 2000 tal så gjorde jag lite spel och 3d i Blender som är ett program jag fortfarande följer utvecklingen på och som jag då och då laddar ner och gör lite enklare 3d grafik i.
3D